Wrocław zdecydował się nie kontynuować współpracy z prywatnymi operatorami jako podwykonawcami MPK Wrocław, przez co obsługę miejskich linii zakończą wkrótce Mobilis oraz Michalczewski, których zadania przejmie MPK. Przewoźnik musi przygotować się do tego taborowo, infrastrukturalnie oraz kadrowo, dlatego prowadzi przetarg na dzierżawę aż 200 nowych autobusów spalinowych i rozmawia o przejęciu zajezdni oraz kierowców od obu prywatnych podmiotów.
MPK Wrocław
prowadzi przetarg na 10-letnią dzierżawę 200 autobusów spalinowych zasilanych olejem napędowym w podziale na dwa zadania. Pierwsze zadanie dotyczy dzierżawy 100 autobusów, z czego 55 klasy Mega, 38 klasy Maxi oraz 7 klasy Midi wraz z pełną obsługą serwisową. Drugie zadanie dotyczy dzierżawy 100 pojazdów, z czego 42 to autobusy Mega a 58 to autobusy Maxi.
MPK Wrocław bierze wszystko. Michalczewski i Mobilis zjadą z ulic miasta
Z czego wynikają tak duże zakupy taborowe, realizowane przez przewoźnika?
– Jesteśmy w procesie pozyskiwania 221 nowych autobusów miejskich dla Wrocławia (w tym 200 o napędzie konwencjonalnym
oraz 21 elektrycznych). Część z nich zastąpi najbardziej wysłużone Mercedesy Citaro I bez klimatyzacji, które kursują po Wrocławiu. Następne posłużą nam do przejmowania obowiązków od innych firm realizujących przewozy w ramach wrocławskiej komunikacji miejskiej. W nadchodzących latach przewidziane jest pełne przejęcie odpowiedzialności za obsługę komunikacji miejskiej, co oznacza, że nowo dzierżawione autobusy będą w przyszłości całkowicie zależne od wewnętrznej obsługi i serwisów – mówi nam Aleksandra Fedorczuk, specjalista w Biurze Prasowym MPK Wrocław.
Przypomnijmy, że aktualnie niektóre z miejskich linii autobusowych są obsługiwane przez podmioty zewnętrzne –
firmy Michalczewski oraz
Mobilis (jako podwykonawcy MPK), które dysponują nie tylko swoim taborem, lecz również zajezdniami oraz kierowcami. Czy przejęcie zadań od obu prywatnych przewoźników pociągnie za sobą także przejęcie kierowców oraz baz obu firm przewozowych?
– Tak znaczące zmiany wymagają od nas dokładnego przygotowania i to w pełnej współpracy z naszymi partnerami – firmą Michalczewski oraz Mobilis. Pracujemy nad tym, by wspólnie wypracować optymalne rozwiązanie dla przewozów we Wrocławiu. Sprawdzamy różne możliwości jeśli chodzi o rozszerzenie naszej infrastruktury zajezdniowej, jak i zasobów kadrowych. W najbliższych miesiącach, a może nawet tygodniach, będziemy mogli pochwalić się pierwszymi sukcesami w tych dziedzinach – lakonicznie odpowiada Fedorczuk.
Dlaczego MPK kupuje autobusy spalinowe?
Przedstawicielka MPK pytana o to, dlaczego przewoźnik z Wrocławia zdecydował się na dzierżawę właśnie autobusów spalinowych, a nie hybrydowych bądź zeroemisyjnych odpowiada, że autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin i realnie wpłyną na poprawę jakości powietrza w mieście – Dodatkowo, pojazdy będą w pełni przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, z odpowiednio zaprojektowanymi miejscami i systemami ułatwiającymi bezpieczny transport tych pasażerów.
Fedorczuk przypomniała również, że mimo chęci dzierżawy kolejnych autobusów z silnikiem Diesla, MPK “nie rezygnuje wcale z ambicji związanych z rozwojem ekologicznego transportu”. Przykładem tego mają być testy wielu autobusów elektrycznych oraz wodorowych, a także prowadzony ciągle
przetarg na 21 nowych autobusów elektrycznych, w którym otwarto już złożone oferty i aktualnie trwa ich ocena.
– Na uwadze trzeba mieć też to, że elektryczne autobusy, choć bardziej ekologiczne wymagają zaawansowanej infrastruktury i są droższe, co sprawia, że ich pełna integracja we flotę musi być realizowana stopniowo – kończy swoją odpowiedź przedstawicielka wrocławskiego przewoźnika.
Jakie autobusy chce nabyć MPK Wrocław?
Wszystkie kupowane autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, bez stopni wewnątrz pojazdu. Maksymalna wysokość podłogi w wejściu do autobusu to 34 centymetry. Autobusy przegubowe mają mieścić co najmniej 135 pasażerów, z czego minimum 35 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2-2, a drzwi będą otwierane do wnętrza pojazdów. Autobusy mają mieć długość od 18 do 18,75 metra.
Napęd zapewni im silnik spalinowy zasilany olejem napędowym o mocy co najmniej 230 kW, z wbudowanym ograniczeniem prędkości do 70 km/h, który jednocześnie będzie również spełniał normę emisji Euro VI.
Autobusy 12-metrowe mają mieścić co najmniej 80 pasażerów, z czego minimum 27 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2 a długość w przedziale 11,5-12,5 metra. Moc silnika spalinowego tych pojazdów to co najmniej 205 kW. Jednostki również mają spełniać normę emisji Euro VI.
Siedem autobusów klasy Midi będzie miało 80 miejsc, z czego 22 to miejsca siedzące. Także w tych pojazdach układ drzwi to 2-2-2, a długość autobusów ma mieścić się w przedziale 10,5-10,7 metra. Moc silnika identyczna jak w przypadku 12-metrowych autobusów.
Wszystkie rodzaje autobusów będą miały LED-owe oświetlenie, zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne. Pojazdy będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pojawią się dobrze znane kasowniki elektroniczne oraz system zliczania pasażerów.
Dostawy partiami
W przypadku pierwszego zadania założono, że dostawa autobusów zostanie podzielona na dwie partie. Pierwsza z nich ma odbyć się w ciągu maksymalnie 106 dni od zawarcia umowy, natomiast druga musi odbyć się do 501 dni od momentu podpisania umowy. Pierwsza część dostawy obejmie 13 autobusów 12-metrowych oraz 12 autobusów o długości 18 metrów. Reszta autobusów dotrze do MPK w ramach drugiej partii. Przewoźnik z Wrocławia dopuszcza, żeby w ramach pierwszej partii dostarczyć autobusy tymczasowe (na czas produkcji fabrycznie nowych pojazdów), z których każdy ma być użytkowany przez maksymalnie 13 miesięcy od zawarcia umowy.
Dostawy w ramach drugiego zadania również podzielono na dwie partie. Pierwsza z nich trafi do MPK w czasie do 531 dni od zawarcia umowy, natomiast druga do 592 dni od momentu podpisania umowy.
Pierwsza część ma dotyczyć dostawy 39 autobusów Maxi oraz 28 pojazdów Mega, natomiast pozostałe pojazdy trafią do spółki w drugiej partii dostaw.
Czas dostawy, kryteria doświadczenia
Czas trwania dzierżawy dla obu części zamówienia określono na 120 miesięcy, czyli 10 lat.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, dla obu części zamówienia, że w ciągu czterech ostatnich lat wykonali dostawy co najmniej 40 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów, z czego minimum 20 to autobusy przegubowe.
O wyborze najlepszej oferty w przypadku zadania 1 zdecydują cena - 80% oraz ocena techniczna - 20%. Dla zadania 2 są to cena - 68%, ocena techniczna - 20%, okres gwarancji - 12%.